آیا مردان هم عادت ماهیانه دارند؟

عادت ماهیانه در مردان شاید عجیب به نظر برسد ولی جواب این سوال مثبت است! البته با شکل پریود در بانوان متفاوت است. علت اصلی قاعدگی در مردان کاهش سطح  تستوسترون بوده که باعث بدخلقی، افسردگی و عصبانیت در آقایان می‌شود.

شما به عنوان یک خانم اگر متوجه شدید که همسرتان هر از گاهی جوش میاورد و بدخلق و بهانه گیر می‌شود به حساب نارضایتی از زندگی مشترکتان نگذارید؛ احتمالا در دوران قاعدگی به سر می‌برد.

این عارضه بدخلقی که تحت عنوان IMS شناخته می‌شود یک عارضه‌ی اصلی دارد که آن هم حساسیت زیاد به محرک‌های بیرونی و در نتیجه عصبانیت است.

اما دلایل و عوامل این عارضه چیست؟

تغييرات هورمونی مردان فقط به خاطر کاهش سطح تستوسترون نیست بلکه همزمان با این تغییرات هورمونی، سروتونين نیز کاهش پیدا میکند و عارضه ی بدخلقی به وجود می‌آید. در واقع سروتونين ناقل عصبی در مغز بوده و نشاط آور است و کم شدن آن در بدن باعث عصبانیت می‌شود.

جالب است بدانید زنان و مردانی که در رژیم غذاییشان پروتئین زیاد و الیاف گیاهی کمی وجود دارد بیشتر در معرض کاهش سروتونين قرار دارند.

استرس، تغییر رژیم غذایی، داروهای استروئیدی، خواب نامنظم و کم از دیگر عوامل اصلی به وجود آورنده عادت ماهیانه در مردان هستند. علائم اصلی این عارضه هم خستگی، سردرگمی و آشفتگی ذهنی، عصبانیت، عزت نفس پایین، حساس شدن و کاهش میل جنسی است. اگر این علائم به صورت شدید و ادامه دار باشند لازم است که به پزشک مراجعه شود.

شاید راه درمانی کاملی برای این عارضه وجود نداشته باشد ولی در اینجا چند راهکار برای کنترل آن اشاره می‌کنیم. اجتناب از مصرف الکل و سیگار، رژیم غذایی سالم، افزايش مصرف ميوه و سبزيجات، مصرف مکمل‌های ويتامينی نظير ب۶، ورزش کردن، کاهش مصرف شکر صنعتی و غیره.

نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید، نقش پررنگ و تاثیرگذار بانوان در این کنترل این عارضه است. فقط کافیست آقایان را در این دوره زمانی کمی به حال خود رها کنید و بسیار مهربان‌تر از قبل با آن‌ها رفتار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *