تا چه حد در مورد تاثیر استرس بر قاعدگی می‌دانید؟

امروزه استرس و اضطراب جزو جدانشدنی از زندگی‌ها شده است؛ مسئولیت‌های خانوادگی و کاری و سایر دغدغه‌های ریز و درشت موضوعی است که کمابیش همه درگیرش هستیم.

اما استرس در حقیقت، واکنش روانی و فیزیکی به تغییرات محیط زندگی مثل مشکلات عاطفی، جسمی و اجتماعی و غیره است. اما متاسفانه استرس و اضطراب تاثیرات منفی روی خواب، فشار خون، عملکرد دستگاه گوارش و البته پریود دارد.

زمانی که سطح هورمون کورتیزول به واسطه‌ی استرس در بدن بالا می‌رود ترشح هورمون‌های مربوط به قاعدگی در بدن مختل می‌شود و نتیجه‌ی آن تاخیر در تخمک‌گذاری، قاعدگی نامنظم و غیره است.

شاید نتوانیم منبع استرس را به صورت کامل از بین ببریم اما راهکارهایی برای کم کردن اثر استرس وجود دارد که اگر بخواهیم به مهم‌ترین ‌آن‌ها اشاره کنیم می‌توانیم داشتن رژیم غذایی مناسب، کیفیت خواب بالا و ورزش را نام ببریم.

اما در کنار مواردی که اشاره شد یکی از روش جذاب کم کردن استرس، گوش دادن به موسیقی است. گوش فرا سپردن به آهنگ‌هایی که دوست دارید مغزتان را به آرامش ترغیب و در عین حال به کاهش فشار خون کمک می‌کند و همزمان تپش قلب و سطح هورمون‌های استرس‌زا در بدن کاهش می‌یابد.

خیلی‌ها  تصور می‌کنند تنها موسیقی ملایم و کلاسیک یا فولک می‌تواند آرامش‌بخش باشد ولی واقعیت این است هر آهنگی که حالتان رو خوب می‌کند طبیعتا استرس شما را هم کاهش می‌دهد. شما در زمان قاعدگی چه آهنگ‌هایی رو گوش می‌کنید؟ موزیک آرامش‌بخش خاصی ر سراغ دارید که بتواند علائم قاعدگی را کمتر کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *