کیست تخمدان

همه چیز در مورد کیست تخمدان

سندروم کیست تخمدان، کیسه‌ای مملو از مایعات است که در داخل یا سطح تخمدان به وجود می‌آید. اکثر این کیست‌ها بدون درد می‌باشند. برخی از این کیست‌ها هم بعد از چند ماه خود به خود از بین می‌روند. این کیست هنگم تخمک‌گذاری تولید می‌شوند و تمام بانوان در دوره‌ای از زندگی این کیست رو تجربه کرده‌اند.

اما مشکل زمانی به وجود می‌آید که کیست تخمدان دچار ترکیدن یا باعث چرخیدن تخمدان شود که باعث علائمی جدی می‌شود. برای اطمینان از سلامت خودتان باید هر سال توسط متخصص زنان ویزیت شوید و در صورت لزوم آزمایش‌های سونوگرافی و ماموگرافی انجام دهید.

بهتر است بدانید که کیست تخمدان به 3 دسته‌ی کیست‌های غیرفعال، کیست‌های لوپوس و کیست‌های فولیکولی تقسیم می‌شوند. کیست‌های غیرفعال شامل تعداد زیادی کیست‌های کوچک بوده که می‌تواند در یک یا هر دو تخمدان وجود داشته باشد. کیست‌های لوپوس نیز عموما بعد از 3 ماه خود به خود از بین می‌روند و زمانی اتفاق می‌افتد که مایعات داخل کیسه‌ها‌هتهاها باقی مانده و فولیکول کاملا بسته شود. کیست‌های فولیکولی نیز اغلب بعد از 3 ماه از بین می‌روند. هنگامی که زمان خارج شدن تخمک از فولیکول می‌رسد، اگه فولیکول باز نشود کیست تخمدان فولیکولی به وجود می‌آید.

در انتها لازم است بدانید علائمی مثل بادکردگی، درد ناگهانی و زیاد در ناحیه زیر شکم، تورم و حالت تهوع از علائم اصلی ترکیدن کیست تخمدان هستند. یادتان باشد که دیابت، اضافه وزن، سیگار کشیدن، اختلالات هورمونی، ناسازگاری چرخه قاعدگی و .. از عوامل افزایش خطر کیست تخمدان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *