نوار بهداشتی ایرلید چیست؟

نوار بهداشتی یا پد بهداشتی در انواع مختلفی از جمله نوار بهداشتی فلاف و نوار بهداشتی ایرلید تولید می‌شود. ابتدا لازم به اشاره بوده که بسیاری نوار ایرلید را به نوار بهداشتی مسافرتی می‌شناسند که اشتباه است. در این مقاله سعی می‌کنیم به طور کامل محصولات ایرلید را مورد بررسی قرار دهیم و لایه های مختلف و مزیت آن‌ها و همچنین منفعتی که برای مصرف کننده دارد را بیان کنیم.

تاریخچه نوار بهداشتی

قبل از اینکه به تاریخچه نوار بهداشتی بپردازیم، جالب است که بدانید نانسی تنها تولید کننده ی نوار بهداشتی نازک 2 میلی متری است که امروزه با نام نوار بهداشتی ایرلید شناخته می‌شود. 

در طول قرن‌ها بانوان از روش‌هاي مختلفي جهت بهداشت ماهانه خود استفاده مي كردند. نوار بهداشتی محصولی از خانواده آرایشی بهداشتي می باشد که همانند ديگر محصولات دست خوش تغییرات زیادی شده است. در طی این تغییرات، نوار بهداشتی ضخیم و دارای جذب کم به نوار بهداشتی نازک با جذب بالا و به مدت استفاده بیشتر تبديل گردیده است. در واقع مهاجرت از محصولاتی که امروزه با نام فلاف شناخته می‌شوند به محصولات ایرلید که در این نوشته به بررسی آن می‌پردازیم.

نوار بهداشتی در ابتدا فقط از خمیر آسیاب شده کاغذ تولید می شد که در زمان خود نوآوری برجسته ای بشمار می آمد . مشکل اصلی این نوع نوار جذب فوق العاده پایین و اندازه و حجم بسیار بزرگ بود که در طی دوره استفاده،  مصرف کننده مجبور به تعویض سریع و مصرف تعداد زیادی پد می شد.

در انتهای این زنجیره تغییرات، نوار بهداشتی ایرلید قرار دارد. با ابداع تکنولوژی جدید نواربهداشتی ایرلید، متولد گردید که در آن جذب بالا فقط یکی از کوچکترین مزایای آن می باشد. هم اکنون در اروپا 78 درصد مصرف کنندگان نواربهداشتی از نوع ایرلید استفاده می کنند.

نوار بهداشتی ایرلید

نوار بهداشتي ايرليد با ضخامت تقريبي 2 ميلي متر با پودر جاذب جهت جذب رطوبت

تفاوت این نوع نوار با نوع معمولی در شکل و استفاده از لایه زیرین پلاستیکی و چسب بود. شکل این محصول به گونه ای است که لایه ای غیر قابل نفوذ در زیر پد، باعث نگهداری بیشتر مایعات در پد می شود و از نشتی در حین استفاده تا حد بسیار مطلوبی جلوگیری می کند. چسب زیر این پوشش نیز از حرکت نوار در حین استفاده جلوگیری می کند.

نكته اساسي اين است كه محصول نوار ايرليد در ايران در حال رشد بوده و با توجه به تغيير الگوي نسبی مصرف از نوار فلاف به ايرليد، با توجه به وفاداري بالا در اين محصول و رضايت مشتري از محصول، مي‌تواند مصرف کنندگان فلاف را هم به ایرلید ترغیب کند.

لایه های تشکیل دهنده نوار ایرلید

نوارهاي بهداشتي ایرليد شامل سه لايه هستند:

1: لایه رویی(Top sheet) :

لایه رویی در تماس مستقیم با بدن است و وظیفه اصلی آن عبور مایع در کسری از ثانیه از سطح پوست و انتقال آن به داخل نوار جهت عملیات بعدی است. ساختار پیچیده و میکروسکوپی آن نرمی فوق العاده ای را به محصول می بخشد به طوری که مصرف کنندگان در حین استفاده، احساس راحتی و در اکثر مواقع وجود نوار را احساس نمی کنند. علاوه بر این وظایف، با توجه به تکنولوژی روز، این لایه از خروج مایعات از داخل نوار به بیرون و از ایجاد خیسی در مدت زمان استفاده نیز جلوگیری می کند.

اين لايه به صورت مشبك و منافذ مخروطی شکل آن باعث جلوگیری از خروج مایعات به خارج از نوار می شوند. 

2:  لایه عبوردهنده و توزیع کننده (Acquisition Layer) :

این لایه شامل الياف بلند و رشته رشته است كه باعث پخش شدن مايع در سطح نوار مي‌شود و وظیفه عبور مایعات عبور داده شده از لایه رویی به داخل قسمت جاذب را برعهده دارد، به طوری که پس از عبور مایع از سطح و ورود به داخل نوار، توسط این لایه جذب شده و با توجه به میکروفایبرهای استفاده شده در این لایه، مایع در سطح نوار بطور یکنواخت پخش می شود و سبب استفاده کامل از طول نوار در جهت جذب می گردد. این امر به این معنی است که در طی دوره استفاده مایعات در یک نقطه جمع نخواهند شد و طول بلند نوار بطور کامل مورد استفاده قرار می گیرد که نقش بسزایی در کاهش تعداد تعویض و مقدار پد مصرفی دارد. وظیفه بعدی این لایه عدم اجازه خروج مایعات از سطح نوار و احساس خشک بودن نوار در طول مدت استفاده را موجب می شود.

3لایه جاذب (Absorption Layer):

در تكنولوژي جديد به جاي استفاده از الياف‌هاي رشته اي از پودرهايي از جنس گرانول استفاده مي شود كه تا 38 برابر مي توانند حجيم شوند. اين پودرها را با چسب مخصوص درلايه سوم مستحكم مي كنند تا خارج نشده و يا در يك جا متمركز نشوند. از نفوذ مايع به طرفين نوار و يا جمع شدن مايع در يك قسمت می شود.

لایه سوم خود متشکل از دو جزء می‌باشد:

1-3 ایرلید(Air Laid)

2-3 پودر جاذب(SAP)

1-3 ایرلید(Air Laid)

لایه ای است که از الیاف ظریف خاصی با طول بلند تشکیل شده است که وظیفه جذب مایعات را در نوار به عهده دارد. این تکنولوژی امکان استفاده از پودر جاذب را در نوار بهداشتی فراهم می کند. در واقع این لایه هم جذب را فراهم می سازد و هم وظیفه رساندن مایع به پودر جاذب را به عهده دارد. این لایه با استفاده از تجهیزات فوق پیشرفته به گونه ای تهیه می شود که دارای کانال‌هایی در داخل خود می باشد و عملیات توزیع مایع به پودر جاذب را به خوبی انجام می دهد. ویژگی برجسته این لایه برخلاف انواع گذشته آن نازکی فوق العاده است که امکان تولید نوار بهداشتی نانسی با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر را فراهم می سازد. این موضوع به معنی راحتی مصرف کننده حین استفاده می باشد و تحت هیچ شرایطی در مدت زمان استفاده از روی لباس مشخص نخواهد شد.

2-3 پودر جاذب (SAP)

مهمترین قسمت نوار که وظیفه جذب و نگهداری مایع را به عهده دارد پودر جاذب است. نوار بهداشتی نانسی با بهره گیری از این تکنولوژی این امکان را دارد که مایع عبور داده شده از لایه های پیشین را توسط پودر جاذب را جذب نماید.

پودر جاذب با جذب مایع به شکل ژل در می آید و مایع را در داخل خود حبس می کند و در واقع مایعی بر روی سطح نوار بهداشتی نانسی باقی نخواهد ماند. این امر احتمال ایجاد حساسیت، خارش، ایجاد قارچ و عفونت را به صفر می رساند زیرا در طی استفاده هیچگونه مایعی که سبب مشکلات مذکور گردد در داخل نوار بهداشتی نانسی وجود ندارد. علاوه بر مزایای مذکور مصرف کننده به هیچ عنوان احساس خیسی در طول دوره استفاده را نخواهد داشت. پودر جاذب مورد مصرف در نوار بهداشتی نانسی می تواند به ازاء هر گرم جرم خود تا 30 گرم مایع را جذب کند و این امر سبب جذب فوق العاده بالای این محصول و کاهش زمان تعویض و نهایتاً کاهش مصرف تعداد پد در روز گردد.

4لایه زیرین (Back Sheet):

این لایه فوق العاده نازک در زیر تمامی لایه های نوار بهداشتی نانسی قرار گرفته و با ساختار فوق العاده ظریف از نشتی در حین استفاده جلوگیری می نماید. مهمترین مزیت این لایه بی صدا بودن آن در حین راه رفتن می باشد. اکثر استفاده کنندگان نوار بهداشتی از ایجاد صدای خش خش در حین استفاده و راه رفتن بیزارند که این مشکل در نوار بهداشتی نانسی بطور کامل برطرف گردیده است.

5چسب :

نوار بهداشتی نانسی دارای چسب زیرین ميباشد كه کاملا به لباس زیر می چسبد و از حرکت نوار در حین فعالت های روزانه جلوگیری می کند .

6لایه بسته بندی :

این لایه امکان بسته بندی تکی هر پد را فراهم می سازد و از نظر بهداشتی از نفوذ آلودگی به داخل نوار تا به هنگامی که مورد استفاده قرار گیرد، جلوگیری می کند.

منفعت مصرف‌کنندگان در استفاده از نواربهداشتی ایرلید نانسی

1: استفاده از بهترین نوع مواد و پودر جاذب موجب سبک‌تر شدن و حداکثر میزان جذب ممکن در کوتاه ترین مدت زمان شده است. منفعت مصرف کننده راحتی بیشتر به هنگام فعالیت‌های روزانه است.

2: تاپ شیت یا لایه رویی با کیفیت عالی بدون REWET نرمی و لطفات بی نظیری دارد به طوری که مصرف کننده هیچ گونه حساسیتی به آن نخواد داشت.

3: استفاده از لایه ی ADL موجب جذب سریع و جلوگیری از برگشت مایع به سطح پوست می‌شود، بنابراین مصرف کننده هنگام استفاده احساس رطوبت نخواهد داشت.

4: لایه ی محافظ نایلونی بیرونی همچنان که باعث بهداشتی بودن محصول می‌شود از  نفوذ مایع به خارج از نوار جلوگیری می‌کند.

5: باله های چسبدار که موجب ثابت ماندن نوار روی لباس می‌شوند و از جابه‌جا شدن نوار روی لباس جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *